2011-09-11: Afrika

2011-09-11 @ 03:43:40
Hejsan världen! Nu har familjen hofling (+ adoptivbarnen magnus och tobias) anlänt i sverige igen efter några härliga veckor i afrika!

Kort dokumentation:

Efter en förjävla lång flygtur via rom (där jag ullis-aktigt var idiotisk nog att leta efter eiffeltornet) & etiopien tillbringade vi en natt i tanzanias huvudstad dar el salaam. värsta lyxmyshotellet!

Sen bodde vi 3 nätter i fetingtält ute på savannen i selous. där hade vi några högljudda flodhästar till grannar, samt en våldsam elefantflock som blockerade vägen till frukosten för oss. Några galna apor bodde på min och tobbes altan också, och vi hade mysiga ödlor till husdjur i "badrummet. Man fick inte gå ut efter solnedgången utan att vara eskorterad av minst en massajnisse med spjut och lampa, för djuren blev tydligen lite tokiga på natten. en dryg hyena höll mig vaken hela första natten. Det fanns endast el under ett par timmar på kvällen, och den kom från solceller. riktigt vildmarksliv blev det! på dagarna var vi på jeep- båt- och vandringssafarin och såg en sjujäkla massa djur och grejjer. det mest actionfyllda vad väl en hyena och en gamflock som slogs om en död giraffunge, medan mamma giraff försökte jaga bort dom.

Efter det bodde vi ytterligare 3 nätter på ett camp i ett ställe som heter ruaha. där bodde vi i asmysiga bajshyddor. även här hade vi skrikande flodhästar till grannar, men också en lejonflock som roade sig med att ryta åt varandra halva nätterna. även här var vi tvungna att bli eskorterade av massajkrigare. coolt. på dagarna åkte vi på jeepsafari och såg ännu mer djur och sånt. huvudattraktionen var en gepard som käkade upp en impala. men sammanlagt så såg vi väl nästan allt som denna del av afrikas savann har att erbjuda. bland annat så såg vi 4/5 av small five, ugly five och big five.

När safariveckan var slut åkte vi miniflygplan till zanzibar, där vi bodde en vecka i mysiga små stugor och ägnade dagarna åt att dyka runt i korallrev, steka på stranden och ha cpiga simtävlingar i poolen :)

Och efter 26 timmars dryg hemresa där flygvärdinnorna slängde blöta handdukar i fejjan på en för att man skulle vakna så är vi nu hemma i ett snorkallt sverige!
sammanfattning: en av de grymmaste semestrar man kan tänka sig! rekommenderas verkligen :)


nu orkar jag inte skriva nåt mer för jag halkar runt så jäkligt här i sängen i mina nya sidenlakan. men jag gnäller inte för dom är AS mysiga, bara så ni vet! men nu kan ju världen iallafall få sig en hum om vad jag har haft för mig de senaste veckorna, så slipper jag berätta om det h3h3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback